نهضت مهارتآموزی در گام دوم انقلاب راهاندازی شده است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در شورای مهارت استان البرز، بیان داشت: چتر آموزشهای فنی و حرفهای با هدف مهارتافزایی در جامعه، گسترده شده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور به نقل از خبرگزاری فارس، «غلامحسین حسینی نیا»، تشکیل شورای مهارت را در راستای تعامل و همافزایی ظرفیتها، در خصوص اجرای برنامهها برشمرد و تصریح کرد: طرح مهارتآموزی «ای پی دی» برای دانشجویان ارائه شده که به دنبال اجرای آن در دانشگاهها هستیم.
وی با بیان این که طرح «نخلستان» با تأکید بر فناوریهای آی تی برای فارغالتحصیلان در دستور کار این سازمان قرار دارد، افزود: مهارتآموزی در محیط حقیقی کار با همکاری اصناف و صنایع استان در برنامه است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور اظهار داشت: راهاندازی مرکز سنجش مهارت در استان و مرکز ویژه آموزشی برای بانوان نیز از جمله برنامههای این سازمان محسوب میشود.
وی با تأکید بر بهرهگیری از حداکثر ظرفیت بخش خصوصی برای تحقق اهداف، اظهار داشت: در دولت سیزدهم تعداد مراکز جوار بنگاههای اقتصادی از ۵۵۰ واحد به ۲ هزار و ۲۵۰ واحد رسیده است.
حسینینیا یادآور شد: درصدد هستیم که هر کارخانه یک مرکز «جوار مهارتآموزی» داشته باشد.
مهارتآموزی در توسعه سرمایه انسانی بیتأثیر نیست.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه مهارت کشورهای دنیا را در دو بخش تکنولوژی محور و منبع محور تقسیم کرد و گفت: در دنیا ۱۰ کشور با محوریت تکنولوژی وجود دارند که ۷۵ درصد ثروت جهان را تولید میکنند.
وی با بیان این که ایران و ۱۸۰ کشور دیگر به دلیل منبعمحور بودن تنها ۲۵ درصد تولید ثروت دنیا را برعهده دارند، یادآور شد: امروزه ما راهی جز رسیدن به ۱۰ کشور مطرح دنیا نداریم و در هرجایی که توجه، ایمان و اعتقاد وجود داشته باشد کار داشتیم شدنی است.
حسینینیا با اشاره به تعاریف موجود در مورد ابرقدرتها، افزود: در قرن ۲۱ تعریف ابر قدرت با پیش از آن متفاوت است، ابرقدرت کشوری است که مردم آن راستگو و درستکردار باشند، این کشور میتواند کوچک یا بزرگ باشد.
وی تعاریف موجود از ابرقدرتها را جالب و حائز اهمیت برشمرد و ادامه داد: اگر بتوانیم متغیرها را کنترل کنیم میتوانیم اثرات موثر را اندازه بگیریم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای، کشورهای ژاپن و آلمان را دو کشور پیشرو در امر مهارت دانست و افزود: اینها کشورهایی هستند که بعد از جنگ جهانی دوم توانستند به واسطه مهارت و توسعه منابع انسانی به جایی که امروز هستند برسند.
معاون وزیر کار در خصوص اهمیت وجود منابع و نیروی انسانی در کشور برای حرکت پیشرو در مسیر مهارتافزایی، گفت: هر کارخانهای بدون نیروی انسانی آهنپاره سرد است، تا مادامی که بر روی نیروی انسانی سرمایهگذاری نکنیم، موفق نخواهیم شد.
وی در ادامه نقشه راه بر اساس سه مفهوم: «استارتآپها، اسکیلآپها و استیلآپها» برشمرد و اظهار کرد: فعالیت استارتآپها بر عهده دانشگاهها و پارکهای علم و فناوری، اسکیلآپها بر عهده سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور و استیلآپها بر عهده بخش خصوصی است.
حسینینیا اذعان داشت: این سه نقشه راه در کنار یکدیگر معنا دارند و به صورت زنجیرهوار به یکدیگر متصل هستند و اگر تنها بخواهیم به یکی از این سه زنجیره توجه کنیم، مجموعه دچار نقص میشود.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای با تأکید بر اینکه باید بر نهضت مهارتآموزی در راستای گام دوم انقلاب نیازمند توجه بیشتری است، خاطرنشان کرد: نهضت مهارتآموزی در گام دوم انقلاب را باید به عنوان حرکت ملی دنبال کنیم
در ۴۰ سال اول انقلاب نهضت سوادآموزی مطرح بود و امروز نهضت مهارتآموزی مورد توجه است.
وی با اشاره به اینکه دانشگاهها دارای کارکرد مشخصی هستند، تصریح کرد: دانشگاه باید در حوزه خود به صورت ویژه و به عنوان لوکوموتیو حرکت کند و مسیر سعادت جوانان را ما والدین در راستای دانشگاه تعریف کردند، در همین خصوص هم فرزندانمان فاقد هر گونه مهارتی هستند، اما باید به این نکته توجه کرد که نیاز نیست همه به دانشگاه بروند و برای بسیاری از فرزندانمان رفتن به دانشگاه راه سعادت نبود و باید این نوع از نگرش را اصلاح کنیم.
حسینینیا با بیان اینکه همیشه تحصیلات تکمیلی نیاز نیست، اضافه کرد: «مهارت تکمیلی» بسیار مهمتر خواهد بود که این مهم از
طریق آموزش فنی و حرفهای در دسترس است